سخن بزرگان
اما حسین علیه السلام:خداوندا قائم ما را از پس پرده ی غیبت برون اور و ان گاه او از ستمگران انتقام گیرد.

دیدار حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید محمود وزیری با وزیر ادیان گینه کوناکری،دکتر شیخ عبدالکریم چوباتی در تاریخ ۹/۹/۹۵

در ملاقات عصرروز دوشنبه حجت الاسلام دکتر سید محمود وزیری با الحاج عبدالکریم چوباتی پیام کتبی آیت اله اراکی رئیس مجمع تقریب مذاهب ابتدا تقدیم ایشان شد که حاوی دعوتشان برای سفر به ایران بود.

 

سپس حجت الاسلام وزیری به برخی از ویژگی های مذهب مالکی و اینکه مشترکاتی با مکتب اهلبیت دارد،پرداختند و از دکتر چوباتی که ۳ سال سفیر گینه در تهران بوده است خواستتد به دلیل اهمیت مشترکات فیما بین زمینه سازی کند تا اصحاب مذاهب بهتر و بیشتر با هم آشنا شوند.

همچنین بدلیل اینکه دکتر چوباتی روحیه ای گرم دارد و به مباحث وحدت اسلامی اهمیت میدهد،حجت الاسلام وزیری از ایشان خواستند تا برخی از کتب شیعه را جهت مطالعه و پژوهش،مورد مطالعه در مراکز آکادمیک این کشور قرار دهد.مخصوصا که مانیز در اکثر کتابخانه های عمومی و حتی شخصی مان از بسیاری از کتب اهل سنت و مذهب مالکی نیز استفاده کرده و از آراء آنان در ریز مسائل فقهی و اصولی مطلعیم.

همچنین دکتر وزیری باتوجه به نقش مثبتی که در توحید صفوف مسلمین و تقویت بخشی از روابط فرهنگی و مذهبی فیمابین ایران و گینه کوناکری ایفا میکند ایشان را که دارای مذهب مالکی است به امام مالک تشبیه نموده و از او خواستند مانند امامش که در برخی مسائل مانند عدم تکتف در نماز شجاعت بخرج داده و از مکتب اهلبیت پیروی نموده و او هم به شجاعت در مقابل کسانی که با تکفیر و تخریب روابط مسلمین بدنبال برآورده کردن خواسته اجانب و استعمارند را مایوس نماید.

این دیدار باحضور جناب حجت الاسلام واسطی یکی از همراهان و فضلای عراقی و موفق حوزه علمیه قم که در هیئت اعزامی مجمع تقریب به آفریقا میباشد و نیز باهمراهی جناب دکتر وحید کیانی سفیر ایران در این کشور و سایر وابستگان سیاسی و فرهنگی گشورمان در محل وزارت ادیان گینه کوناکری بمدت تقریبی ۴۵ دقیقه برگزار گردید.

وزیر ادیان گینه کوناکری به مشکلات فرهنگی کشورش در این دیدار اشاره کرده و خواستار کمک های علمی فرهنگی بیشتر ایران به مراکز علمی اهل سنت اینجا شد.

همچنین جهت ایراد سخنرانی در کنفرانس بزرگ علمائی این کشور که پایان ماه صفر (۹۵/۹/۱۰) باحضور مقامات رسمی و سیاسی و مذهبی و حتی برخی از مسیحیان این محل برگزار میگردد،از دکتر وزیری دعوت مجدد بعمل آورد.

لازم بذکر است در پایان این دیدار یک عباء فاخر و یک جلد کتاب(آیات ولایت در قرآن)ازسوی حضرت آیت اله عظمی مکارم شیرازی به وی اهدا گردید که بسیار موجب خرسندی ایشان شد و خواستار شد که در سفری که به ایران خواهد داشت وسیله دیدارش با این مرجع بزرگوار فراهم آورده شود.